Kurangkan Selera Kurangkan Berat

14 Jun 2008

Salam utk sumer. Tajuk kali nie agak pelik sket coz membincangkan tentang diet nie adalah terlalu remeh temeh. Sebenarnyer diet nie bukan lah satu remeh temeh. Disamping menjaga bentuk badan diet merupakan satu perkara yg perlu dititikberatkan kerana diet mempengaruhi kesihatan kiter. Maknanyer diet yg sempurna mempunyai kesihatan yg bagus.

Aku dulu x der lah pandang sgt akan diet nie. Tapi biler dah kurang bersukan dan sibuk dgn kerja yg kurang pergerakan maka berat badan aku pun naik mendadak. Huh. Aku perasan biler aku tgk gambar aku 3 tahun lepas dgn sekarang. Dan paling ketara perbezaan digit biler aku menmbang berat badan. Hehe.

Aku cuber kembali utk ikut kehidupan aktif tapi gagal biler jadual aku seringkali bertukar rentak. X leh wat per. Nak kurangkan makan? Hehe. Sensitif tue. Aku suker makan biler ader masalah. Lagi parah tue.

Lamer aku berfikir bg mengatasi masalah nie. Akhirnyer aku bertemu stu cara secara tiber. Aper kate kalau aku mengurangkan selera makan aku. Kan senang. Hehe. Tapi camner? Aku try search ubat2 kat google. Bahayer tue. Tapi sajer2 jer. Tapi aku terjumper lak tips cara nak kurangkan kiter nyer selera. Kira bagus ar.

Tips ini aku masih dlm praktikal. Walaupun pada awalnyer aku masih mencuba dan nak nampak hasil tue jauh sekali. Hehe. Tapi teruskan mencuba. Dan aku sajer2 nak kongsi supaya kiter sumer2 dpt jadik rakyat malaysia yg mempunyai kesihatan 1st class dan kurang berat badan. Hehe.

Tips mengurangkan selera makan:

1. Gunerkan pinggan yg kecik. Jgn guner pinggan besar coz nanti psiko korang soh fullkan pinggan tue ngan makanan. Klu pinggan kecik klu penuhkan pun tetap kecik. Hehe. Tapi masalahnyer maner aku nak dpt pinggan kecik kat umah aku nie. Takkan nak makan pakai piring. Hehe.

2. Minum banyak air sebelum makan. Biler dah minum byk air kiter akan raser perut kiter penuh dan biler makan tue makan sket jer. Tak cayer try ar.

3. Jgn minum maser tgh makan. Nanti selera kiter bertambah. Tak taue sebab aper. Tapi petua pun ader ckp jgn berulang air maser tgh makan nanti perut buncit.

4. Semakin byk selera kiter dpt dipuaskan semakin kuranglah kiter makan. Teknik nie mmg bagus. Kiter wat makanan kiter sedap2. Sesedap sedapyer lah. Sampai satu tahap apabila selera kiter dah dipuaskan kiter akan kurang makan. Tapi boleh ker nie. Klu dah sedap lagi byk lar kiter makan. Hehe.

5. Makan perlahan2. Satu lagi kaedah psikologi. Dlm kater lain biler kiter makan perlahan2, otak kiter mempunyai byk maser nak detect semaada perut kiter nie dah penuh atau x. Ikut sunnah kunyah 40 kali.

6. Banyakkan sayur dlm hidangan. Kombinasi sayur dalam hidangan akan membuatkan kiter cepat kenyang. Camner yek klu yg musuh nombor satu diorang sayur???

7. Psikologi lagi. Setting meja makan korang lawa2. Biler lawa sedap dipandang dan kalau makan sket pun korang akan tetap raser kenyang. Psiko tue..

8. Kekalkan mood baik. Hehe. Mood baik makan pun sket. Kirer cam aku ar. Time tensen paling tinggi tahap pemakanan aku. Hehe. Tapi ader gak time orang tue hepi lar dier nak makan byk. Camner lak tue..

9. Jgn sekat time makan. Maknanyer kiter jgn tahan biler dah tiber time makan tue. Better makan jer lar. Biler kiter x makan dan makan lak selepas waktu makan tue kiter akan lapar berganda dan kiter makan berganda dari yg biaser. Tak pasal2 jer.

10. Yang terakhir lak. Pastikan makanan yg dimasak x sumer dihidangkan kat meja. Yg selebihnyer letak lar kat dapur dulu. So, klu kiter nak makan lagi kter amik lar kat dapur. Jadik mungkin nie leh dijadikan salah satu exercise kiter dan juga menjadikan kiter kurang makan coz malas nak amik makanan lagi. Aku cadangkan periuk nasik letak kat dapur. Biler nak tambah nasik kener ar pegi dapur. Hhaha..

Abes pun Atok bagi petua utk cucu2 sekalian. Hehe. Ape2 pun petua2 nie hanyalah petua2 klu korang termasuk aku tak amalkan. Kater nak kurus? Sebenarnyer tak kiralah kiter nie dikategorikan saiz aper2 pun asalkan kiter punyer hidup yg sihat dan bahagia di smping yg tersayang.

Petua2 nie pun berguna gak di kala sibuk kenaikan harga barang kat malaysia nie. Hehe. Demi menghadapai masalah kenaikan harga akan datang bek kiter bersedia awal2..tol tak?

Rujukan info dari:

http://www.dreamsalivemagazine.com/autumn2005/reduce-your-appetite/

http://thetaoofgoodhealth.com/15-tips-to-reduce-your-appetite-and-promote-healthy-eating-habits-13/

Anda dijemput untuk melayari laman-laman di bawah. Laman-laman ini merupakan pautan dari laman perkongsian artikel Apesal.com. Semoga dapat menambahkan pembacaan anda.

9 ulasan:

::aMaD:: berkata...

bagus btol petua ko nih
hehe.mekasih bro
later jmputlah ke blog aku lak ye
mynameisamad.blogspot :D

gemok berkata...

boleh try ni..tp mcm xyakin je..

sAzUwI berkata...

aku pun x yakin gak..
alar..try jer lar..hehe..
mau2 jadik..x ker untung..

Tanpa Nama berkata...

macam best jer petua2 awk ni...insyaallah kiter akan praktik kan.. yelah susah nak kurangkan selera makan.

Tanpa Nama berkata...

tme ksey..tgh2 cri tips nk kurg slera mkn ni,jupe lak kt blog ni..da pnah dgr tips2 ni,juz x tlintas lak nk wat..thanks a trillion

sAzUwI berkata...

@kener praktikan, klu tak tak tau ar jadik ker tak. Hehe..

@sama2..gud luck...=)

adda berkata...

huhuhuu...harap2 jdik..time2 kat uma ni asik mkn je..skit2 mkn..pnat..xmkn terliur tgok ibu msk sedap2..aiyak...

sAzUwI berkata...

@adda: time kat umah mungkin boleh buat pengecualian kot..hehe..selamat mencuba..

Nur chahaya abadiey berkata...

tyme cuti sem nie,,blik rumah selera bertambah2 :(

Catat Ulasan

Komen anda sangat bermakna. Elakkan komen menggunakan Anonymous. Anda bebas memberi komen walaupun dengan nama samaran. Terima Kasih.

Copyright © 2010 Anjung Sazuwi | Free Blogger Templates by Splashy Templates | Layout by Atomic Website Templates