Senarai Kod Lemak Babi Dalam Makanan

26 Julai 2010

Kredit untuk Syafrizal. Simpan Kod ini untuk rujukan.
Salam buat semua. Petang hari tue, ketika pulang ke kampung halaman, aku sempat singgah ke pasaraya G****. Niat nak beli sedikit cikedis/jajan/cokelat utk adik bongsu aku. Dah termanja sangat dier tue, dan tiber masernyer klu aku pulang dari maner2, kener bawak sesuatu utk dier. Baru ar aku senang ati.

Dalam sibuk memilih, aku ternampak beberapa jenama coklat yang langsung tidak mempunyai logo halal. Secara tidak langsung, menambahkan keraguan aku untuk membeli. Apatah lagi untuk merasa. Yang ader logo sekarang pun bukan boleh percaya. Sebab status halal boleh dibeli.

Aku teringat artikel dari blog bro syafrizal mengenai Teh Tarik segera yang telah dicampur lemak babi. Segera aku ke port minuman segera. Memang wujud teh tersebut. Dengan jelas. Nasib baik aku tak beli lagi teh tue. Sebab aku nie suker test-test mender 3 in 1 yang baru-baru nie.

Walaubagaimanapun, hal nie mmg terlalu sukar dibendung kalau tak dihalang dan diperbaiki  dari peringkat akar umbi lagi. Isu terbaru adalah isu mengenai status halal di kebanyakan kopitiam. Huh. Satu-satu masalah. Sedangkan mender-mender camnie petik jari dah boleh settle. Kawalan tidak meluas. Dan penguasa yang sepatutnyer mempunyai hak utk memperbetulkan keadaan tidak mendapat autoriti/kuasa yang meluas. Membuatkan sistem semakin hancur. Sistem terlalu lemah.

Aku pernah menulis mengenai isu halal yang berlaku di negara hab halal. Sedih kerana kiter bersemangat menuju ke arah tue, tapi kita sendiri masih kelam-kabut dengan masalah halal di negara sendirik.

Kod di atas boleh lah disimpan dalam handset ker, atau di print dan di simpan dalam wallet bagi tujuan rujukan ketika membeli-belah. Klu korang jumper ader produk yang ader kod-kod nie, jgn malu-malu nak kongsi nama produk tue. Kita ader hak sebagai pengguna Islam. Jangan biarkan orang Islam lain juga termakan dan menjadi darah daging mereka.

ps: patut ar umat Islam sekarang semakin kurang berkatnyer..

Anda dijemput untuk melayari laman-laman di bawah. Laman-laman ini merupakan pautan dari laman perkongsian artikel Apesal.com. Semoga dapat menambahkan pembacaan anda.

6 ulasan:

Aanis Kamaruzaman berkata...

huish~

sAzUwI berkata...

=)

Tanpa Nama berkata...

tak patut.

Tanpa Nama berkata...

Uya
Semua muslim kena beringat benda nih. Anak-anak jadi tak dengar kata, degil dan keras hati mungkin disebabkan LB dlm makanan. Bila anak2 tak ada sivik sibuk marahkan anak, pemakanan anak tidak dijaga.

Tanpa Nama berkata...

Bahaya tau mkn mknan yg ade lemak babi nnt nk sembyg nk mengji..... Nnti mlas

Tanpa Nama berkata...

Saya ada baca artikel kat 'kod lemak babi pada makanan' dan ia ada 59 .... 57-635 58-904 59-920 .
:: sharing is caring ::

Catat Ulasan

Komen anda sangat bermakna. Elakkan komen menggunakan Anonymous. Anda bebas memberi komen walaupun dengan nama samaran. Terima Kasih.

Copyright © 2010 Anjung Sazuwi | Free Blogger Templates by Splashy Templates | Layout by Atomic Website Templates